Týždeň v skratke: Spojené kráľovstvo vystúpilo z recesie

10. mája 2024

Britská ekonomika sa dostala z technickej recesie minulého roku s rýchlejším než očakávaným rastom, čo je povzbudivá ekonomická správa.

Nemecký priemysel očakáva trvalé oživenie po poklese v marci

Výrobný výstup v sektoroch výroby, energetiky a stavebníctva klesol o 0,4 % v porovnaní s predchádzajúcim mesiacom.

Priemyselná produkcia v Nemecku v marci klesla po prvýkrát v tomto roku oproti predchádzajúcemu mesiacu, čo naznačuje, že oživenie v tomto sektore môže byť krehké v rámci postupného hospodárskeho zotavovania krajiny.

Produkčné výstupy v sektoroch výroby, energetiky a stavebníctva klesli o 0,4 % oproti predchádzajúcemu mesiacu, na sezónne a kalendárne upravenom základe, čo je pokles z revidovanej 1,7 % úrovne rastu vo februári, podľa údajov zverejnených v stredu (08.05.2024) štatistickým úradom Destatis. Pokles v marci bol prvým od decembra.

Výsledok bol mierne lepší ako predpoveď 0,7 % poklesu podľa ekonómov. Údaje o výrobe nasledujú po údajoch zverejnených v utorok, ktoré ukázali, že nové objednávky v továrňach v marci klesli o 0,4 %.

Obnovený pokles v priemyselnej produkcii v marci po dvoch mesiacoch expanzie je pripomenutím, že nemecká ekonomika stále „bojuje“. Avšak trvalé oživenie zahraničného dopytu by malo podporiť produkciu po zvyšok tohto roka, hoci akýkoľvek ďalší nárast pravdepodobne bude „skromný“.

Situácia vyzerá však celkovo lepšie v prvom štvrťroku 2024, keď produkcia vzrástla o 1,0 %. To pravdepodobne pomohlo najväčšej európskej ekonomike dosiahnuť rast o 0,2 % v prvom štvrťroku, po výraznom poklese koncom minulého roka.

V marci produkciu ovplyvnil pokles produkcie spotrebného tovaru a energie. Avšak stavebníctvo vzrástlo, keďže vysoké hypotekárne úrokové sadzby v tomto sektore, podnietené vysokými úrokovými sadzbami Európskej centrálnej banky, začali klesať. Európska centrálna banka pravdepodobne začne znížiť sadzby v nasledujúcich mesiacoch.

Spojené kráľovstvo vystúpilo z recesie s rastom 0,6 % v prvom štvrťroku

Britská ekonomika sa dostala z technickej recesie minulého roku s rýchlejším než očakávaným rastom o 0,6 % v prvom štvrťroku, čo je povzbudivá ekonomická správa.

Štvrťročný rast bol najrýchlejší od roku 2021 a bol podporený automobilovým priemyslom a rozsiahlym rastom v službách. Prekonal predpovede Bank of England a ekonómov oslovených agentúrou Reuters, ktorí očakávali rast o 0,4 %.

Údaje o HDP, ktoré v piatok (10.05.2024) zverejnil Úrad pre národnú štatistiku, označili formálne zotavenie Spojeného kráľovstva z miernej recesie v druhej polovici roku 2023, keď HDP mierne klesol počas dvoch po sebe nasledujúcich štvrťrokov, čo odráža dopad vysokých úrokových sadzieb a cien.

Táto správa bola povzbudením pre Sunaka, ktorý učinil hospodársky rast svojim hlavným záväzkom.

Kancelár Jeremy Hunt povedal: „Nepochybne to boli ťažké roky, ale dnešné údaje o raste sú dôkazom, že ekonomika sa prvýkrát od pandémie vracia k plnému zdraviu.“

Rast v poslednom štvrťroku bol poháňaný 0,7 % nárastom výstupu služieb, čo naznačuje silnejšiu spotrebiteľskú aktivitu, keďže inflácia klesala. Produkčné výstupy sa zvýšili o 1,4 %, pričom ich poháňala výroba automobilov, ktorá rástla už šesť po sebe nasledujúcich štvrťrokov.

Liz McKeown, riaditeľka pre ekonomickú štatistiku v ONS, k údajom o HDP poznamenala: „Po dvoch štvrťrokoch poklesu sa britská ekonomika v prvých troch mesiacoch tohto roka vrátila k pozitívnemu rastu.“

Údaje z UK prichádzajú po tom, čo eurozóna zaznamenala rast o 0,3 % za prvý štvrťrok, zatiaľ čo USA registrovali rast o 0,4 %.

BYD plánuje do roku 2030 predbehnúť Teslu a stať sa najväčším predajcom elektrických vozidiel v Európe

BYD má ambíciu stať sa najväčším predajcom batériových elektrických vozidiel v Európe v tomto desaťročí, čo by znamenalo predbehnúť Volkswagen, Teslu a Stellantis.

Michael Shu, prezident európskej divízie, povedal, že čínsky výrobca automobilov plánuje „obrovskú investíciu“ do tovární, predajní a marketingu v regióne, aby presvedčil motoristov k nákupu ich elektrických a hybridných vozidiel.

„Sme presvedčení, že by sme mohli byť na čele pred koncom tohto desaťročia,“ povedal na summite Financial Times o budúcnosti automobilov. „Prechádzame do ďalšej fázy, kedy rozhodneme o obrovskej investícii v EÚ“, ktorá by dosiahla „miliardy eur“.

Plány BYD zahŕňajú cenovo výhodný model založený na modele Seagull, ktorý sa v Číne predáva za menej ako 10 000 dolárov. Európska verzia tohto modelu by mala stáť menej ako 20 000 eur.

Komentáre sú doteraz najsmelším vyhlásením ambícií BYD pre Európu, ktorá je jedným z najkonkurencieschopnejších automobilových trhov na svete.

Spoločnosť, ktorá má podporu Warren Buffetta a jeho Berkshire Hathaway, krátko predbehla Teslu ako najväčšiu značku elektrických vozidiel na svete a je súkromne považovaná západnými lídrami odvetvia za najväčšiu hrozbu pre európskych výrobcov automobilov.

Brusel vyšetruje, či čínski výrobcovia automobilov používajú dotácie na zníženie cien svojich vozidiel, pričom sa všeobecne očakáva, že to povedie k vyšším clám na dovozové modely.

Shu však uviedol, že spoločnosť plánuje vyrábať svoje autá „v Európe pre Európu“, čím by sa vyhla vyšším pokutám a oslabilo úsilie EÚ zabrániť prílevu čínskych modelov, ako aj obmedzilo expozíciu logistickým problémom, ktorým čelia výrobcovia pri dovoze do Európy.

Spoločnosť už stavia novú továreň v Maďarsku, ktorá by mala začať vyrábať prvé autá budúci rok, a plánuje začať skúmať lokality pre druhý závod v nasledujúcich mesiacoch.

Okrem batériových elektrických vozidiel bude značka v Európe predávať a vyrábať aj vozidlá s plug-in hybridným pohonom, čiastočne preto, že región zaostáva v inštalácii nabíjacej infraštruktúry.

Podiel batériových elektrických vozidiel BYD na trhu v západnej Európe bol v prvom štvrťroku 2024 len 1,7 %, podľa Schmidt Automotive Research.

Na konferencii FT vyjadrili vyšší manažéri spoločností Nissan, Peugeot, Volkswagen a Hyundai obavy z vyššej konkurencie zo strany čínskych výrobcov automobilov s ich pokročilou technológiou, najmä v batériách.

Napriek tomu BYD zaznamenala pokles dodávok celkových elektrických vozidiel o 42 % v prvých troch mesiacoch roka v porovnaní s posledným štvrťrokom 2023 kvôli klesajúcemu dopytu a zvyšujúcej sa konkurencii na domácom trhu.

Spoločnosť predbehla Teslu v predaji elektrických vozidiel počas posledného štvrťroka 2023, keď predala 526 409 EV v porovnaní s 484 507 predanými Teslami medzi októbrom a decembrom. Ale minulý mesiac Tesla oznámila predaj 386 810 vozidiel v prvých troch mesiacoch roku 2024, čo je menej ako očakávaných 450 000, ale viac ako predaj jej čínskeho konkurenta.

Martin Krištoff
PORTFOLIO MANAGER

Odber HABERL News

Získajte aktuálne informácie zo sveta financií a spravujte svoje investície ešte rozumnejšie. Prihláste sa na odber HABERL newslettra.